Regulamin internatu Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Wolinie
§ 1
Nazwa internatu brzmi:
Internat Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Wolinie
§ 2
- Internat Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Wolinie, zwany dalej internatem, jest placówką koedukacyjną działającą w ramach Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Wolinie, przeznaczoną w pierwszej kolejności dla uczniów szkoły, mieszkających poza Wolinem oraz uczniów innych szkół, słuchaczy i innych.
- W szczególnych przypadkach, za zgodą Dyrektora Szkoły, w internacie mogą zamieszkać uczniowie mieszkających na terenie Miasta Wolin.
- Internat może prowadzić dodatkowo wynajem wolnych pomieszczeń i pokojów dla osób prywatnych i grup zorganizowanych.
§ 3
- Pobyt w internacie jest płatny.
- Odpłatność za internat reguluje Zarządzenie Dyrektora Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Wolinie.
- Przypadki zwolnienia z odpłatności za internat następuje w sytuacji kiedy uczeń jest nieobecny powyżej 20 dni na zajęciach lekcyjnych.
§ 4
Zadania internatu:
- Zapewnienie dobrych warunków mieszkalnych i wyżywienia.
- Zapewnienie właściwych warunków sanitarno-higienicznych.
- Zapewnienie właściwych warunków do nauki, rozwijania zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień.
- Tworzenie warunków do wzrastania w kulturze oraz organizowanie rozrywki.
- Wdrażanie do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowo-gospodarczych.
- Rozwijanie samodzielności i samorządności.
- Kształtowanie postaw wzajemnego zrozumienia, tolerancji, życzliwości i odpowiedzialności wśród wychowanków.
- Przygotowanie do życia w społeczeństwie i rodzinie własnej.
- Kształtowanie prawidłowego stosunku wychowanka do przyrody i tradycji.
§ 5
Organizacja życia i pracy w internacie:
- Internat prowadzi działalność opiekuńczo-wychowawczą w czasie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkole.
- Pracą internatu kieruje kierownik powołany przez Dyrektora.
- Pracownicy pedagogiczni internatu tworzą Zespół Wychowawczy Internatu (ZWI).
- Internat zatrudnia pracowników administracji i obsługi.
- Grupa wychowawcza liczy 35-40 wychowanków (opiekuje się nią wychowawca).
- Liczbę grup wychowawczych ustala się co roku zależności od ilości mieszkańców internatu.
- Wymiar czasu pracy wychowawczej z jedną grupą wychowanków wynosi 72 godziny zegarowe tygodniowo.
- Internat sprawuje opiekę nad młodzieżą również w godzinach nocnych (22.00-6.00).
- Mieszkańcy internatu tworzą Samorząd Internatu.
- Pracą samorządu kieruje demokratycznie wybierany Zarząd Samorządu Internatu (ZSI).
- Przy Zarządzie Samorządu Internatu w zależności od sytuacji i potrzeb powołuje się odpowiednie sekcje.
- Na posiedzeniu ZWI, gdzie omawiane są problemy młodzieży zapraszani są przedstawiciele ZSI.
- ZWI opracowuje plan pracy i opiniuje ogół spraw opiekuńczo-wychowawczych, podejmuje decyzje w sprawach nagradzania i udzielania kar wychowankom.
- ZSI reprezentuje ogół wychowanków, uczestniczy w planowaniu i realizacji pracy opiekuńczo-wychowawczej, poręcza za wychowanków.
§ 6
- O przyjęcie do internatu, może ubiegać się uczeń mieszkający w miejscowości, z której codzienna droga do szkoły jest utrudniona lub niemożliwa.
- Pierwszeństwo przyjęcia przysługuje:
- wychowankom z domów dziecka, rodzinnych domów dziecka oraz rodzin zastępczych,
- dzieciom samotnych matek i ojców,
- dzieciom z rodzin wielodzietnych, rodzin znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej oraz rodzin zagrożonych patologią społeczną,
- uczniom, którzy mieszkali w internacie w ubiegłym roku szkolnym i nadal odpowiadają ustalonym kryteriom.
- Podanie o internat uczeń składa w wyznaczonym terminie w sekretariacie szkoły.
- Uczniom, którzy nie zostali przyjęci do internatu przywołuje prawo odwołania do Dyrektora szkoły.
§ 7
Wychowanek ma prawo do:
- Zakwaterowania na miarę możliwości internatu oraz odpłatnego, całodziennego wyżywienia.
- Opieki zdrowotnej na zasadzie współpracy z placówką służby zdrowia.
- Poszanowania godności własnej, wyrażania swoich myśli, opinii, przekonań dotyczących życia w internacie, a także religijnych i światopoglądowych (o ile nie narusza to godności osobistej i dobra innych uczniów).
- Korzystania z pomieszczeń, urządzeń i pomocy dydaktycznych służących do nauki własnej, rozwijania i pogłębiania zainteresowań, zdolności i talentów.
- Wypoczynku i kulturalnego spędzania wolnego czasu.
- Korzystania z pomocy wychowawców i kolegów w rozstrzyganiu problemów osobistych, związanych z postępami w nauce i zamieszkiwaniem w internacie.
- Opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo, obronę przed różnymi formami przemocy fizycznej lub psychicznej.
- Współudziału w decydowaniu o sprawach wychowawczych i organizacyjnych internatu.
- Uczestnictwa we wszystkich zajęciach organizowanych w internacie, w szkole lub poza szkołą, o ile nie narusza to rozkładu zajęć.
- Przyjmowania osób odwiedzających go na terenie internatu (za zgodą wychowawcy).
- Poręczenia za niego przez wychowawcę ZSI w przypadku naruszenia regulaminu internatu.
- Opuszczenia internatu w wyznaczonym czasie, a w innym za zgodą wychowawcy.
- Poszanowania dyskrecji uczuć i przyjaźni.
- Jawnych ocen jego postępowania w internacie.
- Kultywowania i tworzenia dobrych tradycji internatu.
Wychowanek ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie szkoły, a zwłaszcza:
- Przestrzegania wszystkich zasad współżycia społecznego i rozkładu dnia w internacie.
- Systematycznie uczyć się, wzbogacać swoją wiedzę, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki nauki własnej.
- Uczestniczyć aktywnie w zajęciach regulaminowych, a także współdziałać w organizacji różnych form wolnego czasu w internacie.
- Utrzymania higieny osobistej oraz czystości i estetyki pomieszczeń, w których przebywa, w ramach pełnionych dyżurów.
- Dbania o wspólne dobro, ład i porządek a także dokonywania drobnych napraw pod nadzorem wychowawcy.
- Wychowanek ponosi materialną odpowiedzialność za zniszczenia sprzętu i urządzeń w internacie.
- Regularnej zmiany bielizny pościelowej we własnym zakresie (1 raz w m-cu).
- Terminowego uiszczania opłat za wyżywienie w internacie (za miesiąc z góry do 15 dnia każdego miesiąca w kasie stołówki lub na konto).
- Uzyskania zgody wychowawcy internatu i klasy na każdorazowy wyjazd do domu w ciągu tygodnia.
- Przestrzeganie przepisów p. poż. i bhp.
- Współdziała w realizacji zadań podejmowanych przez grupę wychowawczą i Samorządu internatu.
- Decyzją Dyrektora zostaje ustalona opłata na pokrycie zakupu środków czystości w wysokości 50,00 zł miesięcznie. Wychowanek zobowiązany jest uiszczać opłatę w księgowości szkoły.
Wnioski o zwolnienie z opłaty należy kierować do Dyrektora szkoły.
- Decyzją Dyrektora zostaje ustalona opłata za pobyt w internacie dla uczniów z innych placówek oświatowych w wysokości 100,00 zł miesięcznie (do dnia 10 każdego miesiąca). Wychowanek zobowiązany jest uiszczać opłatę w księgowości szkoły.
Wnioski o zwolnienie z opłaty należy kierować do Dyrektora szkoły.
§ 8
W internacie nie może mieć miejsca:
- Picie alkoholu, palenie tytoniu, używanie narkotyków oraz przebywanie pod ich wpływem jak też używanie leków bez wskazań lekarza.
- Wprowadzanie do internatu osób postronnych bez wiedzy wychowawcy.
- Przetrzymywanie drogich przedmiotów i większych sum pieniędzy.
- Samowolne zmienianie pokoju, przenoszenie mebli, sprzętu w internacie.
§ 9
NAGRODY
Za wyróżniającą aktywność, przykładne zachowanie, dobre wyniki w nauce, wychowanek może otrzymać następujące nagrody:
- Pochwałę indywidualną od wychowawcy za dobre wykonanie zadania dotyczącego pracy na rzecz internatu.
- Pochwałę indywidualną od wychowawcy udzieloną wobec grupy.
- Pochwałę indywidualną a od Kierownika internatu udzieloną na zebraniu grupy wychowawczej na wniosek wychowawcy zaopiniowaną przez Samorząd Internatu.
- Nagrodę rzeczową, dyplom uznania na wniosek wychowawcy zatwierdzoną na Zespole wychowawczym Internatu, zaopiniowaną przez Samorząd Internatu.
- List pochwalny do rodziców lub opiekunów na wniosek wychowawcy zaopiniowany przez Samorząd Internatu, zatwierdzony na posiedzeniu Zespołu Wychowawczego.
KARY
Za naruszenie zasad współżycia w internacie i wywiązywania się z obowiązków wychowanek może otrzymać następujące kary:
- Indywidualne upomnienie wychowawcy z wpisem do zeszytu uwag, z przeprowadzeniem rozmowy dyscyplinującej.
- Nagana od wychowawcy wobec grupy wychowawczej za 5 upomnień wpisanych do zeszytu uwag, z informacją na piśmie do rodziców.
- Rozmowa ostrzegawcza z Kierownikiem internatu na wniosek wychowawcy, z powiadomieniem na piśmie rodziców.
- Nagana z ostrzeżeniem, zatwierdzona na posiedzeniu Zespołu Wychowawczego Internatu wobec Samorządu Internatu, z powiadomieniem rodziców.
- Kary opiniuje Samorząd Internatu.
§ 10
- Za naruszanie zasad współżycia społecznego, szkodliwy wpływa na kolegów, wychowanek może utracić prawo do zamieszkania w internacie.
- Decyzję o usunięciu wychowanka z internatu na wniosek kierownika podejmuje Dyrektor szkoły. Od decyzji tej wychowanek może się odwołać do jednostki nadrzędnej szkoły.
- Wychowanek usunięty ze szkoły traci prawo zamieszkania w internacie.
§ 11
Rozkład zajęć w czasie zajęć edukacyjnych |
6.45 |
pobudka |
6.45 – 7.00 |
toaleta poranna |
7.00 – 7.30 |
porządki w pokojach i innych pomieszczeniach internackich |
7.30 – 7.45 |
śniadanie |
7.45 – 7.55 |
wyjście na zajęcia szkolne |
8.00 – 15.00 |
zajęcia w szkole wg. planu |
13.00 – 15.00 |
obiad |
15.00 – 16.45 |
czas wolny |
16.45 – 17.00 |
przygotowania do nauki własnej |
17.00 – 19.00 |
nauka własna |
19.00 – 19.30 |
kolacja |
19.30 – 21.20 |
czas wolny zorganizowany, wieczorna toaleta |
21.20 – 21.45 |
porządki w pomieszczeniach internackich, sprawdzanie dyżurów |
21.45 – 22.00 |
przygotowania do ciszy nocnej |
22.00 – 6.45 |
cisza nocna |
§ 12
Internat w czasie zajęć lekcyjnych czynny jest od poniedziałku godzina 6.00 do piątku godzina 15.00.
§ 13
Dokumentacja podstawowa:
- regulamin wewnętrzny internatu jako załącznik do Statutu szkoły,
- roczny plan pracy opiekuńczo – wychowawczej wraz z planem hospitacji,
- dziennik zajęć grup wychowawczych,
- księga ewidencji wychowanków,
- rejestr wyjazdów i wyjść,
- grafik dyżurów pracowników pedagogicznych,
- protokolarz Zespołu Wychowawczego Internatu.
Dokumentacja pomocnicza:
- plan pracy sekcji zainteresowań,
- plan pracy Zarządu Samorządu Internatu,
- zeszyt sekcji i protokoły ZSI,
- zeszyt raportów dziennej obecności,
- kronika internatu
Wolin, dnia 29.08.2013r.
regulamin internatu w wersji *.pdf